Minun sairauteni -Emetofobia

En ole koskaan avautunut fobiastani kunnolla muille kuin Nikolle ja nyt päätin, että olen valmis kertomaan siitä myös muille.

Kirjaimellisesti fobiaa ei pidetä sairautena, mutta henkilökohtaisesti minulle se on sitä. Itse luen sen sairaudeksi ainakin siinä vaiheessa kun se oikeasti rajoittaa elämää ja vaatii hoitoa. Fobioita on monia erilaisia ja minä itse kärsin fobiasta nimeltä emetofobia. Ymmärrettävällä kielellä siis oksennusfobiasta -ja kyllä kaikilla fobioilla on omat hienot nimensä. Tämä fobia on viidenneksi yleisin kaikista.

Hieman faktaa emetofobiasta:

''Emetofobia tarkoittaa kohtuutonta ja järjenvastaista oksentamisen pelkoa. Emetofobia voi ilmetä monella eri tavalla: henkilö voi pelätä vain omaa oksentamistaan, muiden oksentamista, oksentamista muiden nähden ja siihen voi liittyä myös sosiaalisten tilanteiden pelko. Pelko voi myös liittyä pelkästään tarttuvaan oksennustautiin. Toiset pelkäävät eniten pahoinvointia, toisille pelottavimpia ovat oksentamisen äänet, hajut tai itse oksennuksen näkeminen. Jotkut pelkäävät kaikkea siihen liittyvää ja pelko voi rajoittaa jokapäiväistä elämää paljonkin. Usein taustalla on pelko kontrollin menettämisestä, ikävät muistot lapsuuden vatsataudeista tai muu traumaattinen kokemus. Aina fobian syytä ei kuitenkaan tiedetä.''

Miten kaikki alkoi.
Olen sairastanut emetofobiaa kuusi vuotiaasta asti. En ole aivan varma mistä se on lähtösin, sillä niistä vähäisistäkin kerroista kun olen mahataudissa ollut ei ole mitään kovin traumaattisia muistoja. Pienenä (Lue: alakouluikäisenä) muistan, että aina kun iski pahaolo, niin hakeuduin heti ihmisten seuraan. En halunnut olla yksin. Viikonloputkin usein vietin jossain yökylässä, sillä uskoin, että jossain muualla kuin kotona ei tule huonoa oloa. Tai sitten nukuin vanhempien välissä/samassa huoneessa välttääkseni pahan olon. Rakas isäni myös keksi keinon helpottaa mahakipua: Kylmä pyyhe vatsalle ja tadaa pian kipu oli poissa! Tätä kikkaa käytän edelleen.
Kamalimpia muistoja ovat äidin migreenikohtaukset ja tämän pöntön halailu. Viimeisimmällä kerralla vielä kotona asuessani juoksin ulos pakkaseen seisomaan paljain jaloin odottamaan, että äiti lopettaisi oksentamisen. Nyt kun kirjoitin tuon ylös ja ajattelen asiaa, oli ihan pakko hörähtää ääneen. Hah, mikä idiootti minä. Mutta silloin oikeasti pelkäsin. Pelkäsin kuollakseni.
 Pienenä myös huvipuistoreissut olivat täyttä rahan tuhlaamista, sillä enhän mä nyt mihkään laitteisiin voinut pelkoni kanssa mennä. Nykyään esim. vuoristoradat on ihan jees, mutta vieläkin kaikenmoiset kieputin laitteet on ehdoton EI. 
Pisimmillään olin melkein 9 vuotta vuotta oksentamatta, kunnes viime talvena that's happened.

Miten se näkyi arjessa.
Kun ikää tuli lisää fobia paheni ja muutti muotoaan. Muoto muuttui ihan päinvastaiseksi mitä se oli ennen. Nyt pahinta on se, että joku näkisi mun oksentavan tai se, että paha olo iskee jossain missä on muita ihmisiä. 
Yläaste aikoina koulusta lintsasin heti jos tuli vähänkin huono olo ja niitä poissaoloja olikin sitten monta tuntia viikossa, joskus olin kokonaisia päiviäkin poissa pelon vuoksi. Muistan ne ikuiset saarnat asiasta ja aina multa löytyi jotain ihmeen selityksiä poissaoloille. Noh sitten raskaus astui kuvioihin. Lievä raskauspahoinvointi ja hyvästi koulu, ainakin melkein. Koulu kärsi ja pahasti, mutta onneksi opettajat ymmärsivät ja pääsin kuin pääsinkin yläasteen läpi.

Jaden synnyttyä kaikki paheni. Ahdistus ja pelko. Oli jokapäiväisiä muutaman tunnin kestäviä pahoinvointi kohtauksia ja niistähän seurasi jäätävä paniikki ja ahdistus. Pelkkä ajatuskin pidemmistä automatkoista tai pelkästä kaupassa käynnistä aiheuttivat huonon olon ja tuskanhien. Ravintoloissa tai muutenvain ihmisten seurassa syöminen oli jo miltein mahdotonta. Monesti sain syömisestäni tai pikemminkin syömättömyydestäni kuullakkin. Usein itkin Nikolle sitä, että miksi en vain voi olla normaali niinkuin muutkin. Miksi en voisi elää vain normaalia elämää pelkäämättä näin helvetin typerää asiaa. Miksi juuri minä tai miksi juuri tämä fobia? Niin normaali ja luonnollinen juttu kuin oksentaminen. Ei siihen kuole. -mun pää ei vaan ymmärrä sitä. Eikä kukaan muu pysty ymmärtämään tätä, ellei oikeasti sitä itse koe.
 Laihialle muutettuamme Jaden ollessa 7kk asiat meni vain entistäkin huonompaan suuntaan. Kohtauksia oli useammin ja lopulta rupesin eristäytymään. En halunnut mennä mihinkään, enkä halunnut meille ketään. En pystynyt käymään edes kaupassa. Sosiaalisten tilanteiden pelko on helvetinmoinen piru jos sen antaa ottaa itsestään vallan.

Helpotusta fobiaan.
Kesäkuun alussa 2014 tajusin vihdoin hakea apua. Läksin lääkäriin kädet täristen ja tunsin jälleen ahdistuksen ja huonon olon valtaavan koko kropan jännityksen vuoksi. Vastassa oli lääkäri joka kuunteli tarkasti kun ääni väristen ja itku kurkussa yritin selittää ongelmaani. Lopulta tämä vain totesi, että ''Ai mikä? Enpäs ole koskaan kuullutkkaan.'' No sepä hienoa. Lopulta sain kuitenkin virallisen diagnoosin emetofobian lisäksi: lievä depressio ja epämääräinen ahdistuneisuushäiriö. Sain myös lääkkeet ahdistukseen. Niitä popsin vajaa puolivuotta kunnes totesin, että paskat! Tämä likka pärjää ilman!
Pikkuhiljaa elämä alkoi voittaa ja pystyin tekemään jälleen normaaleita asioita, kuten käymään pikaisesti kaupassa ja ystävillä kylässä. Kaiken tämän kruunaa se, että nyt mä osaan syödä ihmisten kanssa! Voin vihdoin käydä ravintoloissa, sekä syödä anopin tekemiä herkkuruokia! Pullatkin katoaa huisin nopeaa kahvipöydästä tämän 150 senttisen kääpiön suihin. Kaikesta tästä paremmasta huolimatta pelko on kuitenkin edelleen läsnä ja tulee sitä varmasti aina olemaankin.

Nykyään fobia ei vaikuta juuri ollenkaan mun normaaliin arkeen. Pitkät automatkat ovat edelleen ahdistavia, sekä ihmisiä täynnä olevat paikat ja pitkät kassajonot, mutta niistä on selvitty ja aion selvitä jatkossakin! Alitajuntaisen huonon olon iskiessä tulee kyllä edelleen ahdistus ja lievä paniikki, mutta saan onneksia suhteellisen nopeasti psyykattua itseni siitä. Olen muuten tainnut joskus täällä mainita mun limsa addiktiostakin? Fobian piikkiin sekin. Limsan juominen tuntui tuovan helpotusta pahaan oloon tai ainakin sai mun alitajunnan uskomaan niin ja sillä tiellä ollaan edelleen. Jännitys on mulla se ahdistuksen ja ''huonon olon'' pahin laukaisija. Kaikki ihmisten edessä esiintymiset, ei kiitos. Kauhulla odottelen myös meidän perheen ensimmäistä vatsatautia, mutta onneksi se ei ole tämän päivän murhe, eikä toivottavasti huomisenkaan.
  Eletään päivä kerrallaan.

Toivon, että tämän julkaisun jälkeen mun läheiset ymmärtäisivät mua edes hieman paremmin. Se, että joskus saatan liueta pois paikalta nopeammin kuin mikäkin gaselli johtuu vaan näistä ihanista ahdistuskohtauksista ja silloin tarvitsen vain hetken omaa rauhaa kootakseni taas itseni kasaan.


14 kommenttia

  1. Jos se ei vaikuta sun arkeen niin???

    Ei tuo ole ede 5 yleisin pelko kaikista :D esim, kuolemanpelko, hämähäkkipelko, korkeanpaikanpelko, lentokonepelko, reikäkammo, sosiaalisten tilanteiden pelko, läheisenmenettämisen pelko... on vielä yleisempiä.

    Oksennustauti tai kova humala aiheuttaa tuota sun pelkoa..... Koita vältellä niitä :)

    Tuo on kuule vielä pientä elämässä. Kun vähän kasvat niin tiedät mitä elämä on. Elämässä on paljon pahempiakin jutskia kuin joku laattayrjö :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on hienoa, että sähän sen tiedät. :D Fobia ja pelko: kaksi täysin eri asiaa. Ja kyllä se elämään vaikuttaa, älä siitä huoli. Se ei vain onneksi enään näy arjessa niin paljoa mitä vuosi sitten. Tiedän myös todellakin sen, että tämä ei ole pahinta maailmassa. Mutta mun elämään tämä on yksi paha vaikuttava asia.
      Ja kyllä, on ihan viidenneksi yleisin FOBIA, lentokone pelot sun muut on sitten erikseen. :D Kannattaisi ottaa asioista oikeasti selvää.
      Mutta kivat joulun odotukset sulle! :)

      Poista
    2. Se on hienoa, että sähän sen tiedät. :D Fobia ja pelko: kaksi täysin eri asiaa. Ja kyllä se elämään vaikuttaa, älä siitä huoli. Se ei vain onneksi enään näy arjessa niin paljoa mitä vuosi sitten. Tiedän myös todellakin sen, että tämä ei ole pahinta maailmassa. Mutta mun elämään tämä on yksi paha vaikuttava asia.
      Ja kyllä, on ihan viidenneksi yleisin FOBIA, lentokone pelot sun muut on sitten erikseen. :D Kannattaisi ottaa asioista oikeasti selvää.
      Mutta kivat joulun odotukset sulle! :)

      Poista
    3. Olen liian laiska kirjautuakseni sisään, mutta käyttäjänimeni: Terasedward aka Tera
      ---
      Kuten Julia jo itse sanoikin, pelko ja fobia eroavat toisistaan huomattavasti.
      Pelko ei estä ihmistä tekemästä asiaa, jota hän pelkää. Mm. Jos joku pelkää oksentamista se ei välttämättä estä ihmistä juomasta itseään niin pahaan humalaan, että hän lopulta oksentaa. Foobikko taas ei missään, ei MISSÄÄN vaiheessa joisi itseään sellaiseen tilaan. Ei vaikka maksettaisiin.
      Esimerkkejä tästä voisi antaa useammankin, mutta toivon että ymmärsit pointtini ano. Pelko on pelko, fobia on kammo. Pelko on vain tunne, mutta fobia on järjenvastaista pelkäämistä.

      "Oksennustauti tai kova humala aiheuttaa tuota sun pelkoa..... Koita vältellä niitä :)"
      Asia ei ole niin helppo. Toki me foobikot (Olen myös itse emetofoobikko) välttelemme mahdollisuuksiemme mukaan asioita joka voi tähän johtaa, mutta aina se ei onnistu ja juuri SE on se mikä rajoittaa ja vaikuttaa arkeemme. --> Emme uskalla mennä jonkun tuttavan luokse, joka on juuri oksentanut vaikkapa tai yleisille alueille siinä pelossa, että tauti tarttuu. Monet meistä eivät uskalla edes syödä ulkona taudin pelossa. Tämä fobia voi rajoittaa elämää hyvin monella tavalla ja olla iso ongelma.

      Ja esimerkiksi minulle elämässä ei ole mitään pahempaa kuin sairastua oksennustautiin. Terv. 20vuotias, joka on koko elämänsä kärsinyt tästä fobiasta.
      Tarkoitukseni ei ole olla ilkeä, mutta sanon suoraan. Koeta ensin ymmärtää fobian ja pelon ero, sitten vasta kommentoi. Toki emetofobiaa voi olla vaikea ymmärtää, mutta samallalailla sitä tulisi ymmärtää kuin esimerkiksi ahtaidenpaikkojen_kammoa_.

      Poista
    4. En jaksa minäkään kirjautua, mutta Henna täällä moi. =)
      Ja mikähän se ikä sitten on kun ikää tulee enemmän? Itse olen kohta 34-vuotias ja ei ole helpottanut fobia, ennemminkin pahentunut. Pahentui 2009 jälkeen kun vatsatautiin sairastuin sitten lapsuuden. Kas kummaa kun se tauti tulikin mulle vaikka kuvittelin aina ettei tule vaikka pelkäsinkin. Ja tää fobiahan on täysin järjenvastaista. En usko, että itse ainakaan pystyisin siedättymään mitenkään tähän... kun taas joku hämähäkkikammo, sekin mulla ollut aika pahana ja nykyisin pystyn sietämään kotonani isojakin hämähäkkejä ja joitain jopa ottamaan käteen.
      Tää fobia on vaan aika lailla elämää rajoittavaa. Ei sitä oikeesti ymmärrä kukaan muu kuin toinen emetofoobikko. =)

      Poista
  2. Mulla on vähän samanlaiset fiilikset. Ihan noin pahaksi ei oo yltyny mut on tullu lähettyä kotoa muualle hyvinki äkkiä jos joku on oksentanu. Myös itellä ku on huono olo nii välttelen kaikilla mahdollisilla tavoilla oksentamista. Aina jos vähänki tuntuu et nyt oksennan nii aika pikaseen tulee ahdistuskohtaus eikä sit pystykkää enää tekemään mitään. Mulla nyt muutenki on ahdistuneisuushäiriö nii kohtaukset tuntuu tulevan jotenki vielä vähän pahempana.

    Mut oikeen oikeen paljon voimia sulle, ihana kuulla et on jo parempaan suuntaan menossa. Pidä pää pystyssä ja älä anna sen fobian ottaa susta yliotetta :-) mukavaa joulunodotusta!

    VastaaPoista
  3. Täällä myös yksi emetofoobikko! Jo nyt meitä on täällä kommentoimassa useita, joten ei tämä niin harvinainen ole. Siitä ei vain puhuta. Rohkea kirjoitus!

    VastaaPoista
  4. Hienoa että uskallat avautua fobiastasi, ei varmasti ollut helppoa mutta varmaankin vapauttavaa. Annat myös muille rohkeutta puhua suoraan ja kertoa mikä on. Äläkä välitä tuosta ensimmäisestä kommentista, jätä omaan (alhaiseen) arvoonsa tommoset. Keep on going! <3

    VastaaPoista
  5. Moikka! Selailin ihan sattumalta sun blogia ja klikkasin tähän teksiin..hetken luettuani...

    Mun oli aivan pakko tulla kertomaan kuinka yllättynyt olen! Sillä oon itse kärsinyt samankaltaisista oireista kun sinä nyt n. 2vuotta. Olen aina kokenut tosi kiusallisiseksu kertoa tästä muille kuin tosi tutuille henkilöille, enkä oo ees ajatellu sitä fobiana..mutta sitä se kyllä muistuttaa. Alkua en sille tiedä....enkä kyllä loppuakaan. Mutta tosiaan siis, mulle tilanteet kuten julkiset kulkuneuvomatkat, luokkahuone, risteilyt/matkat, ravintolassa käynti yms on muuttunu enemmän stressiksi ja peloksi kuin arkielämän asioiksi ja mukavuudeksi. Monesti oon just joutunut jäämään kotiin koska aamulla ollut niin huono olo (jonka olen jo oikestaan tiedostanut illalla, koska yleinsä alan silloin jo stressaamaan tuleeko minulle ällötysolo seuraavana päivänä) niin älyttömältä kun se kuulostaa. Tilanteet jossa voi olla muita ihmisiä ovat kuitenkin se kaikkeista pahin, ja silloin ahdistus on tosiaankin läsnä.
    Monesti saan kuitenkin kuulla, että minulla on vain huono stressinhallintakyky mikä on varmasti tässä kohtaa myös totta mutta "oksennusfobian" ulkopuolella ei todellakaan.
    Vihaan tätä! Olen 2vuoden jälkeen niin kyllästynyt stressaamaan näinkin "tyhmästä" asiasta ja monesti turhaudun siitä ja yritän pakolla saada sen loppumaan..mutta turhaan... ainut asia missä en koe juuri yhtään pahoinvointia tai pelkoa oksentamisesta on ne tilanteet jossa olen vaikkapa yksin kotona.

    Tuleeko sulle pahoinvoiva olo yleinsä ihan mihin aikaan vaa päivästä, vai painottuuko se aina tiettyyn aikaan päivää?
    Meinaan mulle jos kyseessä vaikka normaali kouluviikko niin aamuisin on yleinsä pahin ja loppupäivästä ei yhtään mitään. Toisinaan jos kyseessä vaikka promo keikka joka alkaisi klo 16 voi pahoinvointi alkaa vasta siinä vähän ennen neljää.

    Tän sun kirjotuksen myötä tulee kyllä sinänsä sellanen "turvallinen" olo, että tämmöstä on myös muilla, enkä siis ilkkumalla tarkoita. Jos sulla on muita keinoja mitä koet ees vähän auttavan sun oloas silloin kun voit pahoin niin otan niitä tosi mielläni vastaan!



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kaikki tuo kertomasi kuulostaa erittäin tutulta! Näin pikaisesti voisin sanoa, että fobian lisäksi sulla voi olla vaivana myös ns. stressivatsa. Eli vatsa reagoi stressiin ja tulee kipeäksi/menee sekaisin ja siitä sitten foobikkona tulee tietysti se paniikki ja ahdistus. Ja mitä enemmän stressaa ja ahdistaa niin sitä enemmän tulee vaan se huono olo. Näin myös mulla. Muistan myös omat kouluajat, kun aamut oli ihan hirveitä kun koko ajan jännitti, että tuleeko huono olo ja sieltähän se aina jännityksen myötä tulikin ja oli pakko jäädä kotiin. Myös kesken päivän jos iski vähänkään huono olo, oli pakko lähteä heti kotiin, ettei iske jäätävä paniikki. Tämä on kyllä tosi turhauttavaa, siinä oon täysin samaa mieltä ja niin on varmasti moni muukin.

      Yleensä nykyään nuo pahat olot tulee iltaisin, kun taas ennen ne ajoittui aamuun/aamupäivään. Mutta varsinkin jos on jotain ''jännittävää'' tiedossa, niin sitten paha olo iskee yleensä juuri ennen sitä.
      Ymmärrän hyvin tuon turvallisen olon. Mulla oli ihan sama fiilis kun löysin facebookist emetofoobikot ryhmän (kannattaa liittyä!) Silloin oikeesti tajus, ettei ookkaan yksin se hullu tän asian kans. :D
      Kun paha olo iskee, mulla siihen auttaa parhaiten just joku imeskeltävä raikas pastilli tai sitten ihan vain raikas ulkoilma! :) Ja kuten tekstissä mainitsin, niin limsat on myös mun heikkous kun niin usein on paha olo mennyt pois jo muutaman huikan jälkeen.. :D

      Paljon tsemppiä sulle tän asian kanssa!<3 Ja et tosiaan ole yksin, muista se!

      Poista
  6. Ymmärrän sinua. Minulla on jyrsijäfobia, pelkään kuollakseni rottia, hiiriä, oravia yms. En pysty edes ajattelemaan, katsomaan niiden kuvia yms ilman että alkaa tuntua että niitä on joka puolella.. kaikki alkoi joskus lapsena,en pystynyt menemään edes heppatallille koska tiesin että puruvarastossa ja kauravarastoissa on taatusti hiiriä.. rakastan hevosia ja ratsastusta, mutta en vaan pysty menemään lähellekkään paikkoja jossa tiedän hiiriä melko varmasti olevan..
    Kurjaa.

    VastaaPoista
  7. Moi! En tiedä luetko enään näin vanhoja päivityksiesi kommentteja, mutta ig:een kautta eksyin lukemaan sun blogia! Ensiksi iso hatun nosto sulle, oot varmasti mahtava äiti <3 toiseksi ite pelkään ihan kuollakseni oksentamista!!! En ymmärrä ihmisiä jotka siis tiedostaa juovansa niin paljon että oksentaa... Sillä musta oksennus on jotain niin hirveää... Sitä ei voi vaa sanoa että se ois "vaan inhottavaa" vaan oikeesti pelkään sitä ihan älyttömästi! Itken jo heti kun joku lähipiiristä saa oksennustaudin koska pelkään sairastuvani.... Ja oon sen takia myös ihan hirveän pöpö kammonen... Heh :-D mä niin ymmärrän sua ja halusin vaa sanoo ettet oo ainut ton ongelmas kanssa :) ihan yhtälailla pelkään ahtaitapaikkojakin :) ihmiset jotka ei tätä oo kokenut niin ei ne sitä voi ymmärtääkkään :) kärsitkö ite matkapahoinvoinnista? Mulla on järkyttävät muistot mutkasista hiekkateistä lapsena kun oksensin autoon..... Nykyään pakko kävellä mökkitiekin monta kilometriä vaan ettei tuu pahaolo.. :-D

    VastaaPoista
  8. On hieno lukea kun jollain muulla on samaa ongelmaa, olen pitkään kammonnut oksentamista ja varsinkin mahatautia ja tuntuu että lapsen myötä se on vain pahentunut. Tekisi mieli nyt talvikuukausiksi eristäytyä kotiin. :(

    VastaaPoista

Kiitos kommentista!